اولین فضانورد زن بر روی ماه، 9 نفر از بهترین ها

بیش از نیم قرن از اولین باری که انسان بر روی ماه قدم گذاشت می گذرد و حالا ناسا سه سال را صرف برنامه ریزی برای فرود اولین فضانورد زن بر روی ماه کرده و لیست این فضانوردان را به تنها 9 نامزد کاهش داده است. این پروژه پس از مشکلاتی که در رابطه با آماده نبودن لباس های فضایی، مشکلات فنی و کمبود بودجه داشت، تاریخ بازگشت انسان بر روی ماه را به سال 2025 تغییر داد. اگر راجع به سابقه کاری و ویژگی های این فضانوردان توانمند کنجکاو هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

1- Kayla Barron

Kayla Barron، فضانورد زن

کایلا بارون که از سال 2017 به جمع فضانوردان ناسا پیوسته، دومین نفر از جوان ترین نامزدهایی است که برای پروژه فرود به ماه سال 2025 انتخاب شده است. این فضانورد زن 34 ساله همچنین بخشی از اولین گروه زنانی بود که به افسران جنگ زیردریایی تبدیل شدند. بارون به عنوان عضو ماموریت SpaceX Crew-3 که در 10 نوامبر 20201 به فضا پرتاب شد در ایستگاه فضایی بین المللی خدمت کرده است. او در طول سفر اکتشافی به عنوان مهندس پرواز کار میکرد و یک پیاده روی فضایی 6 ساعت و نیم را برای جایگزین کردن آنتن ارتباطی که خراب شده بود پیمود و در ماه مارچ سال جاری پس از گذروندن 176 روز، 2 ساعت و 39 دقیقه در فضا به زمین بازگشت.

2- Kristina Koch

Kristina Koch، فضانورد زن

کریستینا 43 ساله رکورد دار طولانی ترین پرواز فضایی تک توسط یک زن است که در سفرش به ایستگاه فضایی بین المللی در سال های 2019 تا 2020، 328 روز، 13 ساعت و 58 دقیقه را در مدار گذرانده و در پی این رکورد شکنی او در لیست تاثیرگذارترین افراد مجله تایمز در سال 2020 قرار گرفت. چندماه قبل کریستینا و یک فضانورد زن دیگر به نام جسیکا مایر اولین پیاده روی که صرفا با حضور زنان انجام شد را گذراندند و در مجموع او 6 پیاده روی فضایی که مجموعا 42 ساعت و 15 دقیقه است را گذرانده که 3 تا از آن ها مربوط به پیاده روی فضایی صرفا با حضور زنان است. این فضانورد زن پیش از این در ایستگاه قطب جنوب آموندسن-اسکات و ایستگاه پالمر کار کرده درحالی که بعد ها به عنوان نیروی کمکی در فعالیت های فضاپیمای جونو و کاوشگر ون آلن شرکت داشت.

3- Nicole Mann

Nicole Mann، فضانورد زن

نیکول سرهنگ سپاه تفنگ داران دریایی و خلبان سابق است که 47 ماموریت رزمی در عراق و افغانستان را به پرواز درآورده است، در مجموع او با 25 هواپیمای مختلف با زمان پرواز بیش از 2500 ساعت تجربه دارد. یک دهه پیش او یکی از هشت نامزدی بود که از بین بیش از 6300 متقاضی برای آموزش به عنوان فضانورد ناسا انتخاب شد. نیکول پس از اتمام آموزش فضانوردی خود در سال 2015 قرار بود در اولین پرواز خدمه اش جزو اولین مسافران انسانی فضاپیمای استارلاینر بوئینگ باشد، اما در سال 2021 او به ماموریت SpaceX Crew-5 واگذار شد که قرار است در سپتامبر به همراه نیکول به عنوان فرمانده ماموریت به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شود. آموزش های این فضانورد زن که تا به حال در فضا نبوده شامل پرواز T-38 -هواپیمای مورد استفاده فضانوردان آپولو برای پرواز بین پایگاه های هوایی در 50 سال پیش- است.

4- Anne McClain

Anne McClain، فضانورد زن

این فضانورد زن، خلبان سابق و کهنه کار بالگرد ارتش عراق است که در ابتدا نامزدی برای انجام اولین پیاده روی فضایی صرفا با حضور زنان در کنار کریستینا کخ در مارس 2019 بود اما مسائل اندازه لباس فضایی منجر به واگذاری پروژه به نیک هیگ کخ شد. در سال 2019 مک کلاین توسط ناسا درمورد آنچه به عنوان اولین جرم فضایی شناسایی شده بود مورد بررسی قرار گرفت، او توسط همسر خود متهم به دسترسی نادرست به سوابق بانکی شد درحالی که در یک ماموریت شش ماهه در ایستگاه فضایی بین المللی بود که پس از بررسی، از هرگونه اتهامی پاک شد. او در مجموع 204 روز را در فضا گذرانده و در دو پیاده روی فضایی، فضانورد هدایت کننده بود است و 13 ساعت و 8 دقیقه از ماموریت خود را در ایستگاه فضایی بین المللی گذرانده است.

5- Jessica Meir

Jessica Meir، فضانورد زن

جسیکا اولین بار وقتی 5 ساله بود، آرزوی فضانورد شدن داشت. در سن 13 سالگی در یک اردوگاه فضایی جوانان شرکت کرد و در نهایت در سال 2013، قبل از دوره‏ های آموزش فیزیولوژیکی، بقا، کلاس های پرواز و آموزش های فنی در مراکز فضایی، برای پیوستن به ناسا انتخاب شد. او پیش از پرتاب به فضا با سایوز ام اس-15 در سپتامبر2019، به عنوان مهندس پرواز در ایستگاه فضایی بین المللی در سفر های اکتشافی 61 و 62 خدمت کرده است. پرواز این فضانورد زن یک شرایط غیر معمول بود زیرا ایستگاه فضایی بین المللی به گونه ای طراحی شده که در هر ماموریت، گروه های 6 نفره را پشتیبانی می کند. جسیکا همچنین اولین پیاده روی فضایی تمام زنانه را در اکتبر 2019 گذرانده است و پیش از فضانورد شدن، به عنوان یک دانشمند بر روی فیزیولوژی حیوانات در محیط های خاص کار می کرده است.

6- Jasmin Moghbeli

Jasmin Moghbeli، فضانورد زن

جاسمین فضانورد ایرانی-آمریکایی 39 ساله است که از سال 2017 فعالیت فضایی خود را آغاز کرده ولی تا به حال پروازی به فضا نداشته است. این فضانورد زن در ماه مارچ به عنوان فرمانده ماموریت آتی Space X Crew-7 ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی انتخاب شد. انتظار می رود این ماموریت زودتر از سال 2023 بر روی یک موشک فالکون 9 Space X از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شود که اولین سفر جاسمین به عنوان فضانورد خواهد بود. او به عنوان خلبان آزمایش سپاه تفنگداران دریایی در بیش از 150 ماموریت شرکت داشته و حدود 2000 ساعت پرواز را با بیش از 25 فروند هواپیمای مختلف گذرانده است و همچنین او در زمان انتخاب شدن به عنوان فضانورد ناسا در حال آزمایش بالگرد های H-1 بود.

7- Kate Rubins

Kate Rubins، فضانورد زن

این فضانورد زن هنگامی که در 7 ژانویه 2016 با فضاپیمای سایوز روسی به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کرد، به شستمین زنی تبدیل شد که تا به حال به فضا پرتاب شده است. کیت 43 ساله در مجموع 300 روز را در فضا گذرانده و رتبه چهارم را در میان طولانی ترین سفر فضانوردان زن دارد. رشته تحصیلی رابینز در دانشگاه میکروبیولوژی بوده و در ابتدا او علاقه ای به فضانورد شدن نداشته است، رابینز در سفر اخیرش به ایستگاه فضایی بین المللی روی یک آزمایش قلبی کار می کرد تا بررسی کند که چگونه تغییرات گرانش بر سلول های قلبی عروقی در سطح سلولی و بافتی تاثیر می گذارد. نتایج او می تواند درک جدیدی از مشکلات قلبی بر روی زمین، کمک و شناسایی درمان های جدید و حمایت از توسعه غربالگری برای پیش بینی خطر قلبی عروقی قبل از پرواز فضایی را فراهم کند.

8- Jessica Watkins

Jessica Watkins، فضانورد زن

جسیکا در حال حاضر به عنوان متخصص ماموریت در ماموریت Space x Crew-4 ناسا در ایستگاه فضایی بین المللی خدمت می کند. این فضانورد زن 34 ساله که فعالیت فضایی خود را از سال 2017 شروع کرده در مرکز تحقیقات Ames ناسا و آزمایشگاه پیشرفته جت ناسا کار کرده و همچنین همکار تیم علوم در آزمایشگاه علوم مریخ ناسا بوده است. او مدرک کارشناسی زمین شناسی و محیط زیست را از دانشگاه استنفرد و دکترای زمین شناسی را از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس بدست آورده است.

9- Stephanie Wilson

Stephanie Wilson، فضانورد زن

این فضانورد زن 55 ساله دومین زن سیاه پوست در فضا است که مدت 42 روز، 23 ساعت و 46 دقیقه را در فضا گذرانده و از سال 1996 فعالیت فضایی خود را آغاز کرده است. او با بیشترین تعداد پرواز، ارشد ترین زن آفریقایی-آمریکایی ناسا است. اگر ویلسون به عنوان اولین زن انتخاب شود، پیر ترین فردی می شود که روی ماه راه می رود و رکورد آلن شپرد که 47 سال داشت را می شکند. او موفق به کسب مدرک کارشناسی در رشته علوم مهندسی در دانشگاه هاروارد و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا در دانشگاه تگراس شد. او در سال های 2009، 2013 و 2017 در هیئت انتخاب فضانوردان خدمت کرد و در حال حاضر به عنوان رئیس شعبه خدمه پشتیبانی ماموریت کار می کند.

فهرست مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
Open chat
روابط عمومی انگاریوم
سلام 👋
سوالی دارید در خدمتیم 😊