در پي آماده نبودن لباس فضانوردان، فرود ناسا بر ماه در 2024 به تاخير افتاد!

یکی از مقامات ناسا در خبری عجیب اعلام کرد به علت تاخیراتی که در تهیه لباس فضانوردان برای ماموریت بازگشت به ماه رخ داده، انجام این ماموریت در سال ۲۰۲۴ امکان‌پذیر نیست. ناسا قصد دارد تا نسل جدیدی از لباس‌های فضانوردی موسوم به xEMU را تولید تا از آنها در برنامه آرتمیس استفاده کند.

لباس استاندارد فضانوردان ۴۵ سال پیش توسط ناسا تولید و از آن در ماموریت‌های مختلف از جمله پرتاب شاتل، راهپیمایی فضایی و البته قدم بر ماه استفاده شد. در سال ۲۰۱۷ طی گزارشی منتشر شده، گفته می‌شود علی رغم بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری که ناسا طی ۹ سال گذشته برای نسل جدید این لباس‌ها اختصاص داده، هنوز این سازمان با هدف خود سال‌ها فاصله دارد. در ادامه بودجه این بخش به ۴۲۰ میلیون دلار افزایش یافت!

این مقام ناسا عللی چون کسری بودجه و مشکلات فنی و از همه مهم‌تر تاثیرات ویروس کرونا بر این پروژه را اصلی‌ترین دلیل به تاخیر افتادن موضوع می‌داند و به گفته او، بازگشت به ماه تا آپریل ۲۰۲۵ تحقق نخواهد یافت.
این لباس قرار نیست تنها برای ماموریت آرتمیس استفاده شود؛ بلکه همانطور که در بالا اشاره شد، قرار است به نسل جدیدی از لباس فضانوردان تبدیل و از آن در ماموریت‌های دیگری مثل مریخ از آن استفاده شود. به همین دلیل هم فضانوردان پس از تولید لباس، لازم است ماه‌ها با آن تمرین کنند تا توانایی‌های لازم را بدست آورند.

پس از انتشار این گزارش، ایلان ماسک مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس در توییتی گفت: “در صورت نیاز، SpaceX آن را می‌تواند انجام دهد.” (SpaceX could do it if need be). هرچند که ضمیر این جمله چندان واضح نیست، اما می‌توان گفت که ایلان ماسک مایل است پس از آنکه موفق شد اعتماد ناسا در حمل بار و فضانوردان به ایستگاه فضایی بواسطه بوسترهای شرکت خود را جلب کند، همکاری‌های گسترده تری را با ناسا انجام دهد.

البته بنظر می‌رسد که ناسا نیز به دیگر شرکای تجاری خود نیز علاقه‌مند هست؛ چرا که در ماه آپریل گذشته اطلاعیه‌ای منتشر شد که در آن ناسا را علاقه مند به همکاری‌های استراتژیک بیشتری است.

آنچه که واضح است، علاقه ناسا به بهره‌مندی از شرکت‌های خصوصی برای رسیدن به اهداف خود، بجای استفاده از روش‌های سنتی چون صرف بودجه‌های چند صد میلیون دلاری دولتی است.

فهرست مقاله

2 دیدگاه دربارهٔ «در پي آماده نبودن لباس فضانوردان، فرود ناسا بر ماه در 2024 به تاخير افتاد!»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن
Open chat
روابط عمومی انگاریوم
سلام 👋
سوالی دارید در خدمتیم 😊